PODBIEL. Začiatkom februára sa na poškodenom moste objavili stroje a ľudia. Začali s rozoberaním mostovky. Novú postavia na starých pilieroch.
Polovicu rozstrihajú
Fréza odstránila časť asfaltového povrchu vozovky. „Na prasknuté nosníky nemohla ísť, lebo je to ťažký stroj,“ povedal jeden z pracovníkov. „Tú polovicu mosta rozstriháme pomocou hydraulických nožníc. Nepoškodené nosníky z druhej polovice vyberie žeriav.“
Pracovníci v súčasnosti odstraňujú vozovku v miestach, kde sa nosníky spájajú, aby žeriav mal k nim prístup. Likvidujú chodníky pre peších a robia ďalšie práce potrebné k úspešnému rozobratiu.
„Myslel som si, že príde armáda a odstrelí ho,“ povedal starosta Nižnej Jaroslav Rosina. „Koncom februára máme stretnutie, na ktorom by sme sa mali dozvedieť, čo sa bude robiť.“
Starosta Podbiela Slavomír Korčuška privítal začiatok prác. „Na počasie sa sťažovať nemôžu. Čakali, kým bude teplejšie, lebo pri snehu a ľade je väčšie riziko pošmyknutia a úrazu. V akom stave sú piliere, uvidia až po odstránení mostovky.“
Postavia väčší a lepší most
„Nový most bude postavený z predpätých nosníkov spriahnutých železobetónovou dos-kou,“ povedala Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC). Terajšiu deväťmetrovú šírku mosta zväčšia o pol metra. „Nosnosť bude vyššia ako doteraz, vzhľadom na jeho použitie aj pre nadrozmerné náklady. „Do užívania by mal byť daný do 31. júla.“
Potom rozoberú ťažkú mostnú konštrukciu. Postavili ju v polovici decembra, aby umožnili na medzinárodnej ceste I/59 prejazd tranzitnej doprave, ktorá cez Oravu smeruje do a z Poľska. Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, počas návštevy Podbiela v októbri minulého roku vypočítal náklady na dočasné premostenie aj výstavbu nového mosta na šesť miliónov eur.
Poškodený most uzatvorili v septembri 2015 pre havarijný stav.