JASENOVÁ. Projektant zabudol pri investícii za desať miliónov eur na detaily, ktoré sú len zlomkom z investovanej sumy, ale významne ovplyvňujú život a majetok Jasenovčanov.
Za socializmu si to nedovolili
Prvým nedostatkom je zrušenie odvodňovacieho rigola na jednom úseku cesty.
„Túto cestu stavali za tvrdého socializmu v sedemdesiatych rokoch,“ hovorí starosta Jasenovej Rajmund Bradík. „Projektant si nedovolil pustiť dažďovú vodu z cesty do polí, ale odviedol ju do potoka. Súčasný projektant, pri rozšírení o jeden jazdný pruh pre pomalé vozidlá, v čase demokracie zrušil posledný, približne stometrový úsek rigolu, ktorý odvádzal dažďovú vodu do potoka. Teraz voda z viac ako päťstometrového úseku nad Jasenovou končí na súkromných pozemkoch. Ohrozuje nielen úrodu, ale aj majetok ľudí, ktorí bývajú v rodinných domoch na konci polí.“
Podobná situácia nastala na križovatke pri vstupe do dolnej časti dediny.
Nízky breh potoka nepostačí v daždi
Starosta upozorňuje aj na reguláciu Jasenovského potoka popod most, ktorý využívajú hlavne poľnohospodári. Stavbári pôvodný zvalili a postavili nový, vyšší, aby popod prešli aj nákladné autá, samozberacie vozy a kombajny. „Jedna strana brehu je nízka. Teraz dosahuje približne tridsaťcentimetrovú výšku, čo v prípade prudšieho dažďa určite nepostačí. Popod most vedie cesta priamo do dediny a voda sa bude po nej valiť rovno do centra.“
Nízky breh potoka vzbudzuje obavy starostu.
Situáciu na spomínanom úseku veľmi dobre pozná Róber Balco. Býva pri potoku a zároveň pod poľami, na ktoré steká voda z cesty. „Potok je jediný odvod vody z oravskej strany Choča. Keď tam zaprší, hladina potoka okamžite stúpne o pol metra. Nízky breh ju nemá šancu zachytiť.“
Pripomienky starostu sú logické
Rajmund Bradík sa snažil presvedčiť stavbárov aj zodpovedných ľudí o nutnosti stavebných úprav.
„Starosta má logické požiadavky, ale nie sú zahrnuté v projekte,“ hovorí jeden z pracovníkov Doprastavu, ktorí tretí pruh stavajú. „Nemôžeme urobiť stometrový rigol. Kto to zaplatí? Stavba je platená z eurofondov. Ich použitie je prísne kontrolované. Každá zmena vyvolá kolotoč rokovaní, o niektorých môže rozhodnúť až Brusel. Už sú preč časy, keď projektant chodil po stavbe, zmeny zapísal do stavebného denníka a my sme ich spravili.“ Pri stavebnom konaní sa zúčastnené strany mohli k projektu vyjadriť.
„Vtedy nám ani nenapadlo, aby sme kontrolovali, či rigol ostane zachovaný. Sústredili sme sa na iné veci. Toto sme považovali za samozrejmosť. Teraz sme absolvovali množstvo rokovaní. Dostali sme prísľub, že ak ostanú peniaze, úpravy urobia.“
Možno urobia, ale nie všetko
Stavbári pripustili možnosť vybudovania rigola, ale zvýšenie brehu potoka zamietli. „Cestu popod most zvýšiť nemôžeme, lebo by sme znížili podchodnú výšku. Breh zvýšiť tiež nemôžeme, lebo by sme znížili šírku cesty a popod most by neprešiel široký kombajn.“
Upozornili na to, že brehy sú vyššie, ale dno potoka sa zanáša práve pri najnižšej časti, čím zvyšuje hladinu. „Už dvakrát sme odtiaľ vyviezli niekoľko nákladných áut naplavenín. Nad mostom sme reguláciu brehov nerobili, potok je užší a tok prudší. Berie so sebou hlinu aj kamene. Pod mostom sme ho rozšírili, sklon je menší a všetok materiál sa tam ukladá.“
Jasenovčania napriek tomu dúfajú, že stavbári urobia všetky úpravy. „Keby to nechali tak, pri prvom väčšom daždi tu máme potopu,“ hovorí Rudolf Balco.