DOLNÝ KUBÍN. „Mesto si musí určiť priority,“ povedal na stretnutí so zástupcami samosprávy Vladimír Majcher, generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií ministerstva dopravy. Situáciu v Dolnom Kubíne pozná veľmi dobre, pretože je rodákom z Klina a domov sa vracia často. „Ale prvou úpravou, bez ktorej sa veci nepohnú, je zlepšenie prejazd-nosti popod železničný most. Musí umožniť prejazd vyšším kamiónom, ktoré teraz využívajú kruhovú križovatku pri pošte.“
Prvoradý je most
Popod železničný most neprej-dú autá vyššie ako 3,9 metra. Veľa kamiónov zásobujúcich priemyselnú zónu a odvážajúcich odtiaľ tovar je vyšších. Vodiči, ktorí nerešpektujú dopravnú značku, sa tam občas zaseknú. Úpravu podjazdu mosta už prisľúbila žilinská župa, ktorá je majiteľom cesty.
Ostávajú ďalšie tri miesta v centre mesta na ceste I/70, kde sa pravidelne vytvárajú kolóny, prichádza ku kolíziám medzi autami a chodcami. Z niektorých smerov je takmer nemožné dostať sa na hlavnú cestu.
„Musíte ich vyriešiť naraz a komplexne tak, aby ste sa k nim nemuseli vracať o päť rokov,“ povedal Vladimír Majcher. „Krátkodobé riešenia sú zbytočne vyhodené peniaze.“
Potreby Záskalia
Prvým kritickým bodom je križovatka pred cestným mostom na Bysterci v smere od Kraľovian. Mesto už niekoľko rokov hľadá riešenie spolu so Slovenskou správou ciest a Žilinským samosprávnym krajom. Miroslav Kosmeľ, vedúci odboru dopravy mestského úradu, ukázal Vladimírovi Majcherovi dva nákresy kruhových križovatiek, ktoré by na tom mieste mohli stáť.
„Toto miesto je atypické,“ povedal zástupca ministerstva. „Križovatka je vyosená, sklony vozovky sú veľké a je tu autobusová zastávka.“ Upozornil, že na ceste I. triedy musí mať kruhová križovatka priemer minimálne 40 metrov.
„Tu potrebujem vyriešiť hlavne výjazd áut zo Záskalia,“ povedal poslanec mestského zastupiteľstva Ján Briestenský. „V určitých dobách je takmer nemožné odbočiť doľava na most.“
Vladimír Majcher odporučil namiesto kruhovej križovatky svetelnú. „Je to lacnejšie, rýchlejšie a semaformi dokážeme veľmi dobre zregulovať dopravu a uvoľniť všetky smery aj v čase dopravnej špičky. Otázkou ostáva, či svetelnú križovatku neurobiť už pri vstupe do mesta od Kraľovian, pri čerpacej stanici. Autá by sa ku mostu dostávali v intervaloch, čo by umožnilo výjazd vozidiel zo Záskalia.“
Navrhol zrušiť kruhovú križovatku
Jediná križovatka so svetelnou signalizáciou na Orave je za cestným mostom v Dolnom Kubíne. Roky je nefunkčná. Dôvodom bol aj most a jeho nosnosť. V prípade červenej smerom od Kraľovian by na ňom mohli ostať stáť až tri ťažké kamióny. Keby z opačnej strany na zelenú vyšli na most ďalšie tri, hrozilo preťaženie. „V súčasnosti by semafory a hmotnosť áut už nemali spôsobovať problémy, pretože most je ako jeden z mála na Orave zrekonštruovaný,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Národnej rady a člen komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja, ktorý stretnutie odborníka so samosprávou organizoval.
Potom nasleduje najkritickejšie miesto, kruhová križovatka pri pošte. V čase dopravných špičiek sa pred ňou vytvárajú dlhé kolóny áut.
„Kruhová križovatka plní svoj účel tam, kde je doprava plynulá a nie nárazová,“ povedal Vladimír Majcher. „Máloktoré mesto má tak nešťastne riešenú obchodnú zónu v centre ako Dolný Kubín. Je tu nielen veľa áut, ale aj chodcov, ktorí neustále prechádzajú cez vozovku, čím dopravu veľmi brzdia.“ Upozornil, že priechody pre chodcov sú veľmi blízko pri križovatke. „Kvôli jednému chodcovi na priechode dlhý kamión zablokuje polovicu križovatky.“
Viceprimátor Jozef Šimek sa opýtal, či by nepomohol podchod, nadchod či semafory pre chodcov. „Vždy, keď budete niečo robiť, zamyslite sa nad tým, či by ste to využívali,“ odpovedal Majcher. „Poznám podchody a nadchody, ktoré zívajú prázdnotou. Vedľa nich je zábradlie, no chodci ho aj tak prelezú a cez cestu prebiehajú.“
Podľa neho semafory pre chodcov tiež nič neriešia. „Jednoznačne treba zregulovať chodcov aj autá naraz, ináč akákoľvek úprava nemá význam. V tomto prípade sa to dá dosiahnuť jedine svetelnou križovatkou. Chodci budú chodiť po skupinkách.“ Nastavením rôznych časových intervalov pre autá by sa prejazdnosť zlepšila aj zo strán, kde sa vytvárajú kolóny.
Chystá sa rekonštrukcia cesty
Vladimír Majcher odporučil vytvoriť z ulice Aleja slobody od kruhovej križovatky ku Tescu jednosmernú ulicu. Také isté riešenie by malo pomôcť doprave aj pri ceste popod železničný most. Odbočujúce kamióny by mali dostatok priestoru a neprechádzali by pritom do protismeru. Odporučil zástupcom mesta, aby si dali vypracovať štúdiu Žilinskej univerzite a potom urobiť projekty. „Treba mať veci nachystané v zásuvke. Ak sa niekedy nájdu peniaze, dostane ich ten, kto bude pripravený ich čerpať.“
Posledným miestom, ktoré môže zlepšiť plynulosť dopravy v Dolnom Kubíne, je začiatok obchvatu mesta v smere od Oravského Podzámku. Niektorí vodiči vychádzajúci z priemyselnej zóny si cestu skracujú cez lúky a vychádzajú na obchvat popri Kocmáli. Radnica by po postavení cesty a napojenia na obchvat tadiaľ posielala aj kamióny z priemyselnej zóny.
„Tu môže byť z bezpečnostných dôvodov jedine mimo-úrovňová križovatka,“ povedal Vladimír Majcher. „Ale tá by stála 15 možno 20 miliónov a tie vám nik nedá.“
Riešením by bolo zahrnúť ju do pripravovanej rekonštrukcie cesty I/70 od začiatku obchvatu až po Oravský Podzámok. V súčasnosti prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Keďže výstavba rýchlostnej cesty R3 v tomto úseku je v nedohľadne, vodičov určite poteší aspoň zrekonštruovaná súčasná cesta.
Zástupcom mesta sa odporúčania páčili. „Musíme všetko pripraviť a poslancom vysvetliť tak, aby pochopili, že tieto zmeny sú dôležité a na prospech všetkých,“ povedal viceprimátor Jozef Šimek. Potvrdil, že prvé kroky samosprávy budú viesť do Žiliny na stretnutie s ďalšími odborníkmi na dopravu z vysokej školy.