Orava na Facebooku my oravské noviny oravské echo

Kruhový objazd dopravu komplikuje. Ako ho zrušia, čo bude?

Odborník odporučil mestu urobiť zásadné zmeny na hlavnom prejazde mestom. Pribudnúť by mali svetelné križovatky aj jednosmerné ulice.

Radnica by ho rada spojila obchvat mesta s priemyselnou zónou vzadu. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. „Mesto si musí určiť priority,“ povedal na stretnutí so zástupcami samosprávy Vladimír Majcher, generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií ministerstva dopravy. Situáciu v Dolnom Kubíne pozná veľmi dobre, pretože je rodákom z Klina a domov sa vracia často. „Ale prvou úpravou, bez ktorej sa veci nepohnú, je zlepšenie prejazd-nosti popod železničný most. Musí umožniť prejazd vyšším kamiónom, ktoré teraz využívajú kruhovú križovatku pri pošte.“

Prvoradý je most

Popod železničný most neprej-dú autá vyššie ako 3,9 metra. Veľa kamiónov zásobujúcich priemyselnú zónu a odvážajúcich odtiaľ tovar je vyšších. Vodiči, ktorí nerešpektujú dopravnú značku, sa tam občas zaseknú. Úpravu podjazdu mosta už prisľúbila žilinská župa, ktorá je majiteľom cesty.
Ostávajú ďalšie tri miesta v centre mesta na ceste I/70, kde sa pravidelne vytvárajú kolóny, prichádza ku kolíziám medzi autami a chodcami. Z niektorých smerov je takmer nemožné dostať sa na hlavnú cestu.
„Musíte ich vyriešiť naraz a komplexne tak, aby ste sa k nim nemuseli vracať o päť rokov,“ povedal Vladimír Majcher. „Krátkodobé riešenia sú zbytočne vyhodené peniaze.“

Potreby Záskalia

Prvým kritickým bodom je križovatka pred cestným mostom na Bysterci v smere od Kraľovian. Mesto už niekoľko rokov hľadá riešenie spolu so Slovenskou správou ciest a Žilinským samosprávnym krajom. Miroslav Kosmeľ, vedúci odboru dopravy mestského úradu, ukázal Vladimírovi Majcherovi dva nákresy kruhových križovatiek, ktoré by na tom mieste mohli stáť.
„Toto miesto je atypické,“ povedal zástupca ministerstva. „Križovatka je vyosená, sklony vozovky sú veľké a je tu autobusová zastávka.“ Upozornil, že na ceste I. triedy musí mať kruhová križovatka priemer minimálne 40 metrov.
„Tu potrebujem vyriešiť hlavne výjazd áut zo Záskalia,“ povedal poslanec mestského zastupiteľstva Ján Briestenský. „V určitých dobách je takmer nemožné odbočiť doľava na most.“
Vladimír Majcher odporučil namiesto kruhovej križovatky svetelnú. „Je to lacnejšie, rýchlejšie a semaformi dokážeme veľmi dobre zregulovať dopravu a uvoľniť všetky smery aj v čase dopravnej špičky. Otázkou ostáva, či svetelnú križovatku neurobiť už pri vstupe do mesta od Kraľovian, pri čerpacej stanici. Autá by sa ku mostu dostávali v intervaloch, čo by umožnilo výjazd vozidiel zo Záskalia.“

Navrhol zrušiť kruhovú križovatku

Jediná križovatka so svetelnou signalizáciou na Orave je za cestným mostom v Dolnom Kubíne. Roky je nefunkčná. Dôvodom bol aj most a jeho nosnosť. V prípade červenej smerom od Kraľovian by na ňom mohli ostať stáť až tri ťažké kamióny. Keby z opačnej strany na zelenú vyšli na most ďalšie tri, hrozilo preťaženie. „V súčasnosti by semafory a hmotnosť áut už nemali spôsobovať problémy, pretože most je ako jeden z mála na Orave zrekonštruovaný,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Národnej rady a člen komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja, ktorý stretnutie odborníka so samosprávou organizoval.
Potom nasleduje najkritickejšie miesto, kruhová križovatka pri pošte. V čase dopravných špičiek sa pred ňou vytvárajú dlhé kolóny áut.
„Kruhová križovatka plní svoj účel tam, kde je doprava plynulá a nie nárazová,“ povedal Vladimír Majcher. „Máloktoré mesto má tak nešťastne riešenú obchodnú zónu v centre ako Dolný Kubín. Je tu nielen veľa áut, ale aj chodcov, ktorí neustále prechádzajú cez vozovku, čím dopravu veľmi brzdia.“ Upozornil, že priechody pre chodcov sú veľmi blízko pri križovatke. „Kvôli jednému chodcovi na priechode dlhý kamión zablokuje polovicu križovatky.“
Viceprimátor Jozef Šimek sa opýtal, či by nepomohol podchod, nadchod či semafory pre chodcov. „Vždy, keď budete niečo robiť, zamyslite sa nad tým, či by ste to využívali,“ odpovedal Majcher. „Poznám podchody a nadchody, ktoré zívajú prázdnotou. Vedľa nich je zábradlie, no chodci ho aj tak prelezú a cez cestu prebiehajú.“
Podľa neho semafory pre chodcov tiež nič neriešia. „Jednoznačne treba zregulovať chodcov aj autá naraz, ináč akákoľvek úprava nemá význam. V tomto prípade sa to dá dosiahnuť jedine svetelnou križovatkou. Chodci budú chodiť po skupinkách.“ Nastavením rôznych časových intervalov pre autá by sa prejazdnosť zlepšila aj zo strán, kde sa vytvárajú kolóny.

Chystá sa rekonštrukcia cesty

Vladimír Majcher odporučil vytvoriť z ulice Aleja slobody od kruhovej križovatky ku Tescu jednosmernú ulicu. Také isté riešenie by malo pomôcť doprave aj pri ceste popod železničný most. Odbočujúce kamióny by mali dostatok priestoru a neprechádzali by pritom do protismeru. Odporučil zástupcom mesta, aby si dali vypracovať štúdiu Žilinskej univerzite a potom urobiť projekty. „Treba mať veci nachystané v zásuvke. Ak sa niekedy nájdu peniaze, dostane ich ten, kto bude pripravený ich čerpať.“
Posledným miestom, ktoré môže zlepšiť plynulosť dopravy v Dolnom Kubíne, je začiatok obchvatu mesta v smere od Oravského Podzámku. Niektorí vodiči vychádzajúci z priemyselnej zóny si cestu skracujú cez lúky a vychádzajú na obchvat popri Kocmáli. Radnica by po postavení cesty a napojenia na obchvat tadiaľ posielala aj kamióny z priemyselnej zóny.
„Tu môže byť z bezpečnostných dôvodov jedine mimo-úrovňová križovatka,“ povedal Vladimír Majcher. „Ale tá by stála 15 možno 20 miliónov a tie vám nik nedá.“
Riešením by bolo zahrnúť ju do pripravovanej rekonštrukcie cesty I/70 od začiatku obchvatu až po Oravský Podzámok. V súčasnosti prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Keďže výstavba rýchlostnej cesty R3 v tomto úseku je v nedohľadne, vodičov určite poteší aspoň zrekonštruovaná súčasná cesta.
Zástupcom mesta sa odporúčania páčili. „Musíme všetko pripraviť a poslancom vysvetliť tak, aby pochopili, že tieto zmeny sú dôležité a na prospech všetkých,“ povedal viceprimátor Jozef Šimek. Potvrdil, že prvé kroky samosprávy budú viesť do Žiliny na stretnutie s ďalšími odborníkmi na dopravu z vysokej školy.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Starosta reagoval na výzvu Fica, popisuje korupciu pri výstavbe ciest 680
  2. Dolný Kubín zaskočil druhé Oravské Veselé Foto 442
  3. Hladina rieky Oravy prudko kolíše. Čo s tým? 439
  4. Derby v Nižnej rozhodol žolík z lavičky Foto 336
  5. Balvany sú pre most dočasným riešením 268
  6. Jesenný líder zo Zubrohlavy stratil vedúcu priečku Foto 215
  7. Z projektu ubrali a tak to aj dopadlo. Robia nanovo 215
  8. Obec vyasfaltuje takmer dva kilometre ciest 209
  9. Rybári vytiahli z vody pol tony uhynutých rýb 125
  10. Študenti z Oravy stáli len pár metrov od teroristu 124

Najčítanejšie správy

Orava

Starosta reagoval na výzvu Fica, popisuje korupciu pri výstavbe ciest

Starosta Mútneho Marián Murín zareagoval na výzvu premiéra a napísal list, v ktorom poukazuje na predraženú výstavbu ciest.

Dolný Kubín zaskočil druhé Oravské Veselé

Trojbodový vstup do odvetnej časti 4. ligy Sever majú za sebou Tvrdošínčania.

Derby v Nižnej rozhodol žolík z lavičky

Bobrovskí futbalisti potešili divákov až 10 gólmi.

Balvany sú pre most dočasným riešením

Desiatky rokov staré mosty v dedine by potrebovali generálku. Ako prvý príde na rad zrejme most na ceste do Sihelného.

Blízke regióny

Môžu sa tešiť na novú cyklotrasu

Viac ako tri milióny eur budú určené na výstavbu cezhraničnej slovensko-poľskej cyklotrasy.

Pod Strečnom bude na jar poriadne tesno

Dopravných obmedzení na ceste medzi Vrútkami a Žilinou sa len tak rýchlo nezbavíme. Budú tak v úseku pri Dubnej Skale, ako aj pod hradom Strečno.

Terchovský policajt dostal ocenenie za záchranársky čin

Policajt vo svojom voľnom čase zachránil človeka v horiacej chate.

Rodine popálenej ženy odklepli poslanci peňažnú pomoc

Smutná nehoda pri rozkurovaní v krbe s hroznými následkami, ktorá sa nedávno stala mladej Sučianke, otriasla nielen jej susedmi. Pomôcť sa rozhodla tiež obec.

Hľadá sa dlhodobo nezvestný Marián z Varína

Neohlásil sa už viac ako štyri mesiace.

Všetky správy

Kaliňák vyčíslil Kiskove lety do Popradu, Danko ho obvinil z papalášizmu

Minister vnútra Róbert Kaliňák vyrátal, že súkromné lety prezidenta Andrej Kiska vyšli štát na takmer milión eur.

Chcel zveľadiť Bratislavu, získal povesť ruského mafiána. Kto je Alexander Rozin?

Alexander Rozin má záujem o prenájom bratislavskej vinice. Poslanci mu však vyčítajú minulosť.

Slováci ešte taký výber nemali. Pomohli im aj české tabuľky

Slovenskí gólmani ovládli play off v českej lige, v hre o majstrovstvá sveta sú aj Budaj a Halák.

Bol najlepším strelcom ligy. Teraz perie dresy a robí čiary na ihrisku

Futbalistov dnes nebaví nič, iba počítače či mobily, hovorí Pavol Diňa.

Lacnejšie sme do USA ešte nelietali. Pozrite, kto dáva najlacnejšie letenky

Za nízkymi letenkami je lacná ropa na svetových trhoch a veľká konkurencia medzi spoločnosťami.

Kam vyraziť