Aby nedošlo k tragédii, zasadol krízový štáb

Pri poškodenom moste v Nižnej už montujú semafory. Na ňom a v jeho okolí je vyhlásená mimoriadna situácia.

Mosty na Orave sú v hroznom stave. Už druhý, po Podbieli teraz v Nižnej, je v havarijnom stave a hrozí, že spadne. Mosty na Orave sú v hroznom stave. Už druhý, po Podbieli teraz v Nižnej, je v havarijnom stave a hrozí, že spadne. (Zdroj: Lýdia Vojtaššáková)

NIŽNÁ. „Ešte môj otec ho staval,“ povedal 68-ročný Nižňan, ktorý žije neďaleko poškodeného mosta cez rieku Oravu na medzinárodnej ceste. „Mal som osem, keď som mu sem nosil jedlo v kanvičke. Už je to šesťdesiat rokov. Na moste sa odvtedy veľa nezmenilo.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz sa bude musieť. Stavba je v dezolátnom stave. Obec zvolala minulý pondelok krízový štáb, ktorý tam vyhlásil mimoriadnu situáciu.

Konať treba okamžite

Ešte v roku 2012 sa malo začať s rekonštrukciou nižnianskeho mosta cez rieku Oravu. Nezačalo sa dodnes. Jeho stav sa za štyri roky posunul z piateho na siedmy, havarijný. Medzitým musel byť uzavretý most v Podbieli, ktorý bol v podobnom stave, no peniaze na jeho opravu sa v štátnom rozpočte našli až po tom, čo sa už po ňom jazdiť nedalo. Zo dňa na deň ho správca musel zavrieť. Nie je vylúčené, že sa podobný scenár zopakuje aj v Nižnej. Aby nedošlo k tragédii, zasadal v Nižnej krízový štáb.

SkryťVypnúť reklamu

„Každý jeden človek, ktorý bol na zasadnutí krízového štábu, sa vyjadril, že situácia je neúnosná a treba okamžite konať,“ povedal Jaroslav Rosina, predseda krízového štábu a starosta Nižnej. „Nikto z nás si nezoberie na triko, keď sa tam niečo stane.“

Kov zhrdzavel

Na stavbu z 50. rokov minulého storočia je z roka na rok kladená väčšia záťaž. Podľa sčítania dopravy z roku 2015 po ňom denne prejde viac ako 9780 vozidiel. V deň sčítavania dobrovoľníci v Nižnej narátali až 1930 nákladiakov, 7785 osobných áut a 72 motocyklov.

Vlaňajšia diagnostika potvrdila, že prakticky všetky základné posúdenia podmienok spoľahlivosti vyšli ako nevyhovujúce. Podľa statických výpočtov môže na moste dôjsť k vážnym porušeniam náhle a pri súčasnom stave nosníkov a záťaži ich nie je možné vylúčiť, ale ani predpokladať, kedy k nim dôjde. Výsledky analýzy potvrdili rovnaký zdroj a rovnaké príčiny porúch ako v roku 2015 na moste v Podbieli.

SkryťVypnúť reklamu

Odborníci robili aj vrty do mosta, do častí, kde sú uložené kovové prúty. Tie tam už nie sú, sú zhrdzavené. „Zostal tam len betón a ten môže puknúť zo dňa na deň,“ dodal Jaroslav Rosina.

Nič nie je pripravené

Mimoriadnu situáciu vyhlásil krízový štáb z dôvodu vážneho poškodenia mosta s možnosťou jeho nekontrolovateľného zrútenia. Správca stavby, Investičná výstavba a správa ciest Žilina, dostal niekoľko úloh.

Má bezodkladne urobiť nevyhnutné stavebnotechnické opatrenia na eliminovanie zrútenia sa mostného objektu, zabezpečiť osadenie dočasných značiek, obmedziť premávku do jedného jazdného pruhu prostredníctvom semaforov. Správca má tiež zintenzívniť monitorovanie stavu mosta, minimálne raz do týždňa. „Má zabezpečiť náhradné provizórne premostenie a následne rekonštrukciu mostného objektu a tiež preveriť možnosť odklonu tranzitnej dopravy cez Oravu,“ povedal Jaroslav Rosina.

SkryťVypnúť reklamu

V prvom rade bude správca riešiť osadenie semaforov a presmerovanie premávky do jedného pruhu. „Na osadenie svetelnej signalizácie a značenia bude potrebný súhlas dopravnej polície a okresný úrad musí na značenie vydať určenie,“ hovorí Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest. „Ďalej podľa úloh preverujeme možné obchádzkové trasy, ktoré si musíme nechať schváliť podobne ako dopravné značenie. Tieto trasy budú vyznačené dopravným značením počas výstavby mostného objektu.“

S okamžitou výstavbou náhradného premostenia začať nemôže. Projekt na nový most a súčasne aj na náhradný bude hotový až koncom marca. Nie je vybratý ani dodávateľ stavby. „Až z verejného obstarávania napokon vzíde aj dĺžka a spôsob rekonštrukcie, celková hodnota, dopravné značenie i obchádzkové trasy,“ povedala Zuzana Hromcová. Zostáva len dúfať, že sa všetky byrokratické kroky podarí ukončiť skôr, ako bude neskoro.

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 068
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 003
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 987
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 557
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 474
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 975
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 426
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 625
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 428
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 363
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 544
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 625
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 428
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 363
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 544
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu