Radnica žiada státisíce eur na nový cyklochodník po nábreží Oravy

V Dolnom Kubíne chcú postaviť 1542 metrov dlhú cyklotrasu. Podľa projektu by náklady na výstavbu a propagáciu mali dosiahnuť približne 700-tisíc eur.

Posledný úsek cyklotrasy by mal viesť po nábreží Oravy od kolonádového po cestný most. Posledný úsek cyklotrasy by mal viesť po nábreží Oravy od kolonádového po cestný most. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Cyklotrasa z Trstenej do Suchej Hory meria 14,3 kilometra. Náklady na jej výstavbu dosiahli 1 226 045 eur. Kilometer stál necelých 86-tisíc eur. V Dolnom Kubíne by mal kilometer stáť 454-tisíc eur. Túto cenu pravdepodobne zníži verejné obstarávanie. Čo všetko bude na trase?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri trase budú zaujímavé doplnky

Dolnokubínska cyklotrasa po nábreží Oravy bude tvoriť nedeliteľnú súčasť cyklistickej infraštruktúry v meste, širšom okolí a dokonca až v Poľsku. Do projektu s názvom Na bicykli za kultúrnym a prírodným dedičstvom pohraničného regiónu je zapojených ďalších päť partnerov zo Slovenska a štyria z Poľska. Súčasťou je aj vylepšenie spomínanej cyklotrasy z Trstenej do poľského Nového Targu, ktorá slúži cyklistom od minulého roku.
Dolnokubínska časť meria 1542 metrov, široká bude približne tri metre. Začínať bude pri železničnej zastávke na Bysterci. Odtiaľ povedie po hlavnej ceste ku lavici na Gäceľ, kde bude pokračovať po nábreží Oravy ku kolonádovému mostu. Tam na cyklistov čaká krátky prejazd po ceste popred most a opäť sa dostanú na nábrežie. Posledný 245-metrový úsek skončí pri cestnom moste ponad Oravu.
„Súčasťou cyklotrasy budú aj cykloboxy, kruhové fitnes ihrisko, ihrisko pre najmenších cyklistov s detskými prvkami, oddychové miesta s lavičkami, osvetlenie a dopravné značenie,“ povedala Beáta Valeková, projektová manažérka mestského úradu. Popri trase budú informačné tabule s mapami, z ktorých sa cyklisti dozvedia o zaujímavých prírodných, historických a kultúrnych miestach v okolí.

SkryťVypnúť reklamu

Je cena primeraná?

Cenu cyklotrasy výrazne navýšili doplnky popri nej. Výpočet projektanta sa zastavil na sume 165-tisíc eur. Cyklobox pre 15 bicyklov, ktorý umiestnia pri železničnej zastávke na Bysterci, by mal vrátane osadenia a montáže stáť 34-tisíc eur. „Je to niečo ako skrinka, do ktorej schováte celý bicykel,“ hovorí Beáta Valeková. „Využívať ho môžu turisti, ktorí prídu do Dolného Kubína na bicykli, odložia si ho tam a vlakom sa presunú na zaujímavé miesta Oravy, napríklad hrad alebo drevenice v Podbieli. Potom sa vrátia späť.“
Rovnaký cyklobox by mal byť aj v Trstenej. Železnica bude spojnicou týchto dvoch miest. Na 1,5-kilometrovej trase budú dve odpočívadlá s lavičkami a pumpami na fúkanie kolies.
Malých cyklistov, ale aj obyvateľov mesta poteší detské ihrisko s netradičným povrchom a hracími prvkami, napríklad trampolínou zabudovanou v zemi. Projektant vypočítal cenu na 70-tisíc eur. Športovo naladení cyklisti si budú môcť zacvičiť na kruhovom fitnes, cena 47-tisíc eur. Využitie potme zabezpečí osvetlenie s 30 svetelnými telesami v sume 95-tisíc eur. V stavebnej časti projektu sa uvádza suma 370-tisíc eur.
Fitnes pod holým nebom a 1,4 kilometra dlhú cyklotrasu postavil Daniel Škerda na Gäceli pri Dolnom Kubíne. Cenu cyklochodníka povedať nevedel, lebo pritom využil vlastných ľudí a stroje. Cenu štyroch strojov, ktoré slúžia športovcom už takmer tri roky, vedel presne. „Za všetky štyri stroje som dohromady zaplatil päťtisíc eur. Spĺňajú všetky predpísané normy a nemali sme s nimi problémy.“
Propagácia kultúrneho a prírodného dedičstva nášho regiónu prostredníctvom novín, smeroviek, informačných tabúľ, turistických máp umiestnených od Kubína až po Zakopané bude stáť približne 70-tisíc eur.
„Tiež zorganizujeme podujatie pre Poliakov,“ hovorí Beáta Valeková. „Rátame s približne dvesto ľuďmi, ktorým zabezpečíme celodennú stravu, autobusovú prepravu, vstupy, darčekové propagačné materiály pre účastníkov a ďalšie veci, ktoré sú podmienkou predloženého projektu.“ Táto suma nie je súčasťou spomínaných 630-tisíc eur, ale ju ešte navyšuje.

SkryťVypnúť reklamu

Porovnanie s inými cyklotrasami

Cyklotrasa z Trstenej do Nového Targu meria 37 kilometrov, z toho 14,3 kilometra vedie po slovenskej strane. Náklady na výstavbu dosiahli 1 226 045 eur, čo vychádza necelých 86-tisíc eur na kilometer. V tejto sume sú započítané všetky náklady spojené s jej výstavbou a doplnkami.
Liesek dal na 5,7 kilometra dlhý úsek 434-tisíc eur. „V tom je započítané zábradlie, odpočinkové miesto s altánkom, stĺpiky a stavba najväčšieho mostu na trase,“ povedal starosta Martin Dreveňák.
Marián Brnušák je starostom Hladovky. Stará sa o 3334 metrov trasy. „Celkovo to s dvoma altánkami, zábradlím a mostom stálo 374-tisíc eur.“
Trstená zaplatila za 3,5-kilometrový úsek 292-tisíc eur.
Suchá Hora má najkratší úsek, ale náklady boli v prepočte na kilometer najvyššie. Za 1857 metrov spolu s novým mostom zaplatili 181-tisíc eur.
„Cyklotrasa vedie po násype starej železnice, z ktorej štrk a kameň u nás úplne rozkradli,“ povedal starosta Miloš Šustek. „Boli tam hlboké a dlhé jamy. Niekde sme museli sypať kameň až do výšky 70 centimetrov, aby sme to zrovnali.“
K vyšším nákladom prispela aj doprava. „Ku niektorým miestam museli nákladné autá cúvať viac ako kilometer, pretože sa na trase nemohli otočiť.“ Posťažoval sa, že projektanti neboli ani na jednom kontrolnom dni. „To je zvláštne,“ odpovedal starosta na otázku, čo si myslí o sume 630-tisíc eur, ktorú chcú z eurofondov získať v Dolnom Kubíne. Všetky spomínané dediny a mesto sa zapojili aj do nového projektu, v ktorom je Dolný Kubín. Hladovka žiada 24-tisíc, Liesek 32-tisíc, Suchá Hora 13-tisíc, Trstená necelých 112-tisíc eur. Poslúžiť majú na dopravné značenie, v Trstenej aj na jeden cyklobox na železničnej stanici.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Školáci chodia na umenie čoraz menej. Ako zareagovala galéria? Čítajte 


„Vedenie mesta hľadá všetky možnosti, ako z Dolného Kubína urobiť miesto čo najpríjemnejšie pre život jeho obyvateľov a čo najlákavejšie pre jeho návštevníkov,“ píše sa v stanovisku dolnokubínskej radnice. „Navrhovaná cyklotrasa by po dlhých rokoch vhodne doplnila oddychovú a športovo-relaxačnú zónu, postupne budovanú na obidvoch brehoch rieky Orava. Uvedomujeme si, že predpokladaná cena plánovanej cyklotrasy, 630-tisíc eur, je vysoká, na čom nič nemení ani fakt, že mesto by v prípade schválenia projektu zaplatilo len päť percent z konečnej ceny diela.“
Hlavný podiel na cene majú naprojektované doplnky, ktoré by podľa projektanta mali spĺňať tie najprísnejšie kritériá životnosti a estetiky. „Veríme, že verejné obstarávanie ich cenu výrazne zníži. Každá investícia v meste je prísne posudzovaná aj z finančného hľadiska. Aj vďaka tomu sa v posledných rokoch stabilizovala finančná situácia a v roku 2015 bol Dolný Kubín vyhodnotený ako piate najúspešnejšie mesto na Slovensku v ukazovateli medziročného zlepšenia svojho hospodárenia.“

Kedy sa budeme bicyklovať?

Vyhodnotenie projektov by malo byť známe v priebehu februára. Ak Dolný Kubín uspeje, bude si musieť vziať úver, ktorý neskôr postupne splatí z eurofondov. Tie zafinancujú až 85 percent sumy. Desiatimi percentami prispeje štát, z mestskej kasy bude treba priložiť päť percent.
Presný termín výstavby zatiaľ nie je známy. Zástupcovia mesta povedali, že ak pôjde všetko dobre, s výstavbou by sa mohlo začať v septembri tohto roku, prví cyklisti by sa mohli po nábreží Oravy previezť v roku 2018.

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 233
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 487
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 010
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 648
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 508
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 025
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 320
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 815
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 474
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 145
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 815
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 474
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 145
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu