Orava na Facebooku my oravské noviny oravské echo

Radnica žiada státisíce eur na nový cyklochodník po nábreží Oravy

V Dolnom Kubíne chcú postaviť 1542 metrov dlhú cyklotrasu. Podľa projektu by náklady na výstavbu a propagáciu mali dosiahnuť približne 700-tisíc eur.

Posledný úsek cyklotrasy by mal viesť po nábreží Oravy od kolonádového po cestný most. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Cyklotrasa z Trstenej do Suchej Hory meria 14,3 kilometra. Náklady na jej výstavbu dosiahli 1 226 045 eur. Kilometer stál necelých 86-tisíc eur. V Dolnom Kubíne by mal kilometer stáť 454-tisíc eur. Túto cenu pravdepodobne zníži verejné obstarávanie. Čo všetko bude na trase?

Pri trase budú zaujímavé doplnky

Dolnokubínska cyklotrasa po nábreží Oravy bude tvoriť nedeliteľnú súčasť cyklistickej infraštruktúry v meste, širšom okolí a dokonca až v Poľsku. Do projektu s názvom Na bicykli za kultúrnym a prírodným dedičstvom pohraničného regiónu je zapojených ďalších päť partnerov zo Slovenska a štyria z Poľska. Súčasťou je aj vylepšenie spomínanej cyklotrasy z Trstenej do poľského Nového Targu, ktorá slúži cyklistom od minulého roku.
Dolnokubínska časť meria 1542 metrov, široká bude približne tri metre. Začínať bude pri železničnej zastávke na Bysterci. Odtiaľ povedie po hlavnej ceste ku lavici na Gäceľ, kde bude pokračovať po nábreží Oravy ku kolonádovému mostu. Tam na cyklistov čaká krátky prejazd po ceste popred most a opäť sa dostanú na nábrežie. Posledný 245-metrový úsek skončí pri cestnom moste ponad Oravu.
„Súčasťou cyklotrasy budú aj cykloboxy, kruhové fitnes ihrisko, ihrisko pre najmenších cyklistov s detskými prvkami, oddychové miesta s lavičkami, osvetlenie a dopravné značenie,“ povedala Beáta Valeková, projektová manažérka mestského úradu. Popri trase budú informačné tabule s mapami, z ktorých sa cyklisti dozvedia o zaujímavých prírodných, historických a kultúrnych miestach v okolí.

Je cena primeraná?

Cenu cyklotrasy výrazne navýšili doplnky popri nej. Výpočet projektanta sa zastavil na sume 165-tisíc eur. Cyklobox pre 15 bicyklov, ktorý umiestnia pri železničnej zastávke na Bysterci, by mal vrátane osadenia a montáže stáť 34-tisíc eur. „Je to niečo ako skrinka, do ktorej schováte celý bicykel,“ hovorí Beáta Valeková. „Využívať ho môžu turisti, ktorí prídu do Dolného Kubína na bicykli, odložia si ho tam a vlakom sa presunú na zaujímavé miesta Oravy, napríklad hrad alebo drevenice v Podbieli. Potom sa vrátia späť.“
Rovnaký cyklobox by mal byť aj v Trstenej. Železnica bude spojnicou týchto dvoch miest. Na 1,5-kilometrovej trase budú dve odpočívadlá s lavičkami a pumpami na fúkanie kolies.
Malých cyklistov, ale aj obyvateľov mesta poteší detské ihrisko s netradičným povrchom a hracími prvkami, napríklad trampolínou zabudovanou v zemi. Projektant vypočítal cenu na 70-tisíc eur. Športovo naladení cyklisti si budú môcť zacvičiť na kruhovom fitnes, cena 47-tisíc eur. Využitie potme zabezpečí osvetlenie s 30 svetelnými telesami v sume 95-tisíc eur. V stavebnej časti projektu sa uvádza suma 370-tisíc eur.
Fitnes pod holým nebom a 1,4 kilometra dlhú cyklotrasu postavil Daniel Škerda na Gäceli pri Dolnom Kubíne. Cenu cyklochodníka povedať nevedel, lebo pritom využil vlastných ľudí a stroje. Cenu štyroch strojov, ktoré slúžia športovcom už takmer tri roky, vedel presne. „Za všetky štyri stroje som dohromady zaplatil päťtisíc eur. Spĺňajú všetky predpísané normy a nemali sme s nimi problémy.“
Propagácia kultúrneho a prírodného dedičstva nášho regiónu prostredníctvom novín, smeroviek, informačných tabúľ, turistických máp umiestnených od Kubína až po Zakopané bude stáť približne 70-tisíc eur.
„Tiež zorganizujeme podujatie pre Poliakov,“ hovorí Beáta Valeková. „Rátame s približne dvesto ľuďmi, ktorým zabezpečíme celodennú stravu, autobusovú prepravu, vstupy, darčekové propagačné materiály pre účastníkov a ďalšie veci, ktoré sú podmienkou predloženého projektu.“ Táto suma nie je súčasťou spomínaných 630-tisíc eur, ale ju ešte navyšuje.

Porovnanie s inými cyklotrasami

Cyklotrasa z Trstenej do Nového Targu meria 37 kilometrov, z toho 14,3 kilometra vedie po slovenskej strane. Náklady na výstavbu dosiahli 1 226 045 eur, čo vychádza necelých 86-tisíc eur na kilometer. V tejto sume sú započítané všetky náklady spojené s jej výstavbou a doplnkami.
Liesek dal na 5,7 kilometra dlhý úsek 434-tisíc eur. „V tom je započítané zábradlie, odpočinkové miesto s altánkom, stĺpiky a stavba najväčšieho mostu na trase,“ povedal starosta Martin Dreveňák.
Marián Brnušák je starostom Hladovky. Stará sa o 3334 metrov trasy. „Celkovo to s dvoma altánkami, zábradlím a mostom stálo 374-tisíc eur.“
Trstená zaplatila za 3,5-kilometrový úsek 292-tisíc eur.
Suchá Hora má najkratší úsek, ale náklady boli v prepočte na kilometer najvyššie. Za 1857 metrov spolu s novým mostom zaplatili 181-tisíc eur.
„Cyklotrasa vedie po násype starej železnice, z ktorej štrk a kameň u nás úplne rozkradli,“ povedal starosta Miloš Šustek. „Boli tam hlboké a dlhé jamy. Niekde sme museli sypať kameň až do výšky 70 centimetrov, aby sme to zrovnali.“
K vyšším nákladom prispela aj doprava. „Ku niektorým miestam museli nákladné autá cúvať viac ako kilometer, pretože sa na trase nemohli otočiť.“ Posťažoval sa, že projektanti neboli ani na jednom kontrolnom dni. „To je zvláštne,“ odpovedal starosta na otázku, čo si myslí o sume 630-tisíc eur, ktorú chcú z eurofondov získať v Dolnom Kubíne. Všetky spomínané dediny a mesto sa zapojili aj do nového projektu, v ktorom je Dolný Kubín. Hladovka žiada 24-tisíc, Liesek 32-tisíc, Suchá Hora 13-tisíc, Trstená necelých 112-tisíc eur. Poslúžiť majú na dopravné značenie, v Trstenej aj na jeden cyklobox na železničnej stanici.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Školáci chodia na umenie čoraz menej. Ako zareagovala galéria?


„Vedenie mesta hľadá všetky možnosti, ako z Dolného Kubína urobiť miesto čo najpríjemnejšie pre život jeho obyvateľov a čo najlákavejšie pre jeho návštevníkov,“ píše sa v stanovisku dolnokubínskej radnice. „Navrhovaná cyklotrasa by po dlhých rokoch vhodne doplnila oddychovú a športovo-relaxačnú zónu, postupne budovanú na obidvoch brehoch rieky Orava. Uvedomujeme si, že predpokladaná cena plánovanej cyklotrasy, 630-tisíc eur, je vysoká, na čom nič nemení ani fakt, že mesto by v prípade schválenia projektu zaplatilo len päť percent z konečnej ceny diela.“
Hlavný podiel na cene majú naprojektované doplnky, ktoré by podľa projektanta mali spĺňať tie najprísnejšie kritériá životnosti a estetiky. „Veríme, že verejné obstarávanie ich cenu výrazne zníži. Každá investícia v meste je prísne posudzovaná aj z finančného hľadiska. Aj vďaka tomu sa v posledných rokoch stabilizovala finančná situácia a v roku 2015 bol Dolný Kubín vyhodnotený ako piate najúspešnejšie mesto na Slovensku v ukazovateli medziročného zlepšenia svojho hospodárenia.“

Kedy sa budeme bicyklovať?

Vyhodnotenie projektov by malo byť známe v priebehu februára. Ak Dolný Kubín uspeje, bude si musieť vziať úver, ktorý neskôr postupne splatí z eurofondov. Tie zafinancujú až 85 percent sumy. Desiatimi percentami prispeje štát, z mestskej kasy bude treba priložiť päť percent.
Presný termín výstavby zatiaľ nie je známy. Zástupcovia mesta povedali, že ak pôjde všetko dobre, s výstavbou by sa mohlo začať v septembri tohto roku, prví cyklisti by sa mohli po nábreží Oravy previezť v roku 2018.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Balvany sú pre most dočasným riešením 874
  2. Starosta reagoval na výzvu Fica, popisuje korupciu pri výstavbe ciest 654
  3. Policajtov trápila najmä mládež. Bavila sa až príliš 313
  4. Hladina rieky Oravy prudko kolíše. Čo s tým? 257
  5. Leštiny s Babínom ponúkli hokejovú prestrelku 253
  6. Zákamenné už bude hrať na novom ihrisku 232
  7. Uspeli až na tretí raz, postavia zberný dvor 225
  8. Jesenný líder zo Zubrohlavy stratil vedúcu priečku Foto 196
  9. Derby v Nižnej rozhodol žolík z lavičky Foto 142
  10. Dolný Kubín zaskočil druhé Oravské Veselé Foto 121

Riešime za Vás

zlomená lavička
Dolný Kubín

zlomená lavička

Vyriešené
Smeti pri Orave
Dolný Kubín

Smeti pri Orave

V riešení
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Orava

Balvany sú pre most dočasným riešením

Desiatky rokov staré mosty v dedine by potrebovali generálku. Ako prvý príde na rad zrejme most na ceste do Sihelného.

Starosta reagoval na výzvu Fica, popisuje korupciu pri výstavbe ciest

Starosta Mútneho Marián Murín zareagoval na výzvu premiéra a napísal list, v ktorom poukazuje na predraženú výstavbu ciest.

Policajtov trápila najmä mládež. Bavila sa až príliš

Počet priestupkov, ktoré rieši trstenská mestská polícia, klesá. Nižšia je aj výsledná suma za pokuty, ktoré policajti vybrali od ľudí.

Hladina rieky Oravy prudko kolíše. Čo s tým?

Správca toku a tí, ktorí ho využívajú sa dohodli na regulácii vodného toku.

Leštiny s Babínom ponúkli hokejovú prestrelku

Hneď na úvod jari v siedmej lige sa z posledného miesta odlepilo Istebné.

Blízke regióny

V drese Sparty prekonal Casillasa, po jari ukončí úspešnú kariéru

S najpopulárnejšou hrou na svete začal v ôsmich rokoch pod vedením trénera Pavla Homolu. Z Kysúc sa postupne vypracoval na slovenského reprezentanta, v drese popredných českých klubov si zahral najprestížnejšie súťaže sveta.

Vrtuľník letel na pomoc cyklistovi v bezvedomí

Vážne zraneného cyklistu našli náhodní okoloidúci.

Zlatíčkom Turca sa stala rozkošná ocinkova princezná

Každá mama má doma svoje zbožňované zlatíčko. My sme však v našich novinách hľadali Zlatíčko Turca. Už ho poznáme. Malí víťazi sa už tešia z cien.

VIDEO: Vlci "zobudili" Žilinu, manažér musel splniť stávku

Žilinskí hokejisti si po 11 rokoch zahrajú v semifinále play off našej najvyššej súťaže.

Môžu sa tešiť na novú cyklotrasu

Viac ako tri milióny eur budú určené na výstavbu cezhraničnej slovensko-poľskej cyklotrasy.

Všetky správy

Zrušeniu amnestií nič nebráni, odhlasovali zmenu ústavy (minúta po minúte)

Matka mŕtveho Róberta Remiáša Anna hovorí o výnimočnom dni.

Remiáš za ním cestoval hodiny. Kde sa skrýval Fegyveres

Oskar Fegyveres netušil, ako dlho sa zdrží na úteku mimo Slovenska.

Pozrite sa, ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

Deň, keď Samsung utiekol konkurencii (analýza Galaxy S8)

Obrovský displej, najvýkonnejší čip, moderné technológie a veľké ambície prekonať konkurenciu o niekoľko generácií dopredu.

Je to vojna? Belgičania nechcú, aby Sagan vyhral

Pred rokom sa slávna klasika Okolo Flámska skončila sólovou jazdou Petra Sagana. Teraz jeden z najsilnejších tímov vraví, že bude Slovákovi škodiť.

Kam vyraziť