Orava na Facebooku my oravské noviny oravské echo

Mali by jazdiť autobusy zo Slovenska do Poľska?

Skupina aktivistov žiada o autobusové prepojenie Slovenska s prihraničnými poľskými gminami.

Skupina aktivistov si myslí, že autobusy zo Slovenska do Poľska a naopak by ľudia využívali. (Zdroj: Ilustračné Ján Krošlák)

TRSTENÁ. V súčasnosti môžu dopravcovia požiadať o prevádzkovanie autobusových liniek do Poľska. Sú však klasifikované ako medzinárodné, bez možnosti akéhokoľvek dotovania zo strany štátu či vyššieho územného celku. Na spoj z Trstenej do Jablonky by sa tak vzťahoval rovnaký režim ako napríklad z Bratislavy do Paríža. Aktivisti chcú cezhraničné linky rozdeliť podľa dĺžky trás do vnútrozemia iného štátu.

Autobus by mal byť samozrejmosťou

„To nie je dobré,“ hovorí Ján Vilem z Trstenej. „Sme už niekoľko rokov súčasťou Európskej únie a nemáme jedinú verejnú dopravnú linku medzi Slovenskom a Poľskom.“

Ján Vilem chodieva často do Poľska na nákupy. Má doma auto, ale keď na ňom ide manželka do práce, nemôže sa pohnúť. „Som odkázaný na auto. A pritom by to tak nemuselo byť. Keby jazdil autobus, sadnem a idem, pohodlne sa odveziem, nakúpim, aj výlet by som mal a o dve hodiny môžem ísť naspäť.“

Trstenčan si je istý, že hoci sú dnes ľudia pohodlní, autobusy by využívali. Záujem oň by bol najmä v stredu, keď je trh v Jablonke, alebo vo štvrtok či sobotu, keď sú zase trhovníci v Novom Targu. „Zopárkrát som cestoval z Jablonky autobusom do Krakowa. Musel som však prísť do Poľska autom, tam ho zaparkovať a presadnúť na autobus.“

Niekedy autobus do Jablonky premával. Z Trstenej vyrážal v stredu skoro ráno, z Poľska sa vracal zhruba okolo poludnia. Zakaždým bol takmer úplne plný. To však bolo ešte v čase, keď Slovensko nebolo súčasťou Európskej únie.

Rovnaké podmienky pre všetkých

Za iniciatívou Poľsko – Slovensko – autobusy stojí skupina aktivistov z oboch štátov. Kampaň rozbehli na sociálnej sieti. V prvých týždňoch ju podporilo viac ako dvetisíc ľudí.

Aktivisti navrhujú, aby Poľsko a Slovensko uzavreli novú zmluvu, ktorá by umožnila krátke cezhraničné spojenia, do 30 kilometrov, bez nutnosti vlastnenia medzinárodnej licencie.

„V súčasnosti, ak autobus zájde čo i len 500 metrov do susednej krajiny, aby zaviezol pasažierov na najbližšiu stanicu, je takéto spojenie považované za medzinárodnú linku,“ hovorí Dávid Nagy, jeden z aktivistov a súčasne Slovák bývajúci vo Varšave. „Nemá to zmysel ani logiku, keďže takéto spojenie vyžaduje rovnaké povolenia, ako napríklad spoj z Bratislavy do Paríža.“

Za prácou aj oddychom

Aktivisti navrhujú predĺženie vnútroštátnych liniek bez zmeny štatútu spoja aspoň do prvých obcí za hranicami, kde by už cestujúci mohli prestúpiť na miestny autobus.

„Jediný spôsob, ako sa dostať verejnou dopravou zo Zakopaného do slovenských Západných Tatier je doraziť autobusom do Chochołowa a odtiaľ ísť pešo 2,5 kilometra na prvú zastávku v Suchej Hore,“ povedal Dávid Nagy. „Do Suchej Hory premávajú slovenské linky prevádzkované vo verejnom záujme, ktoré spolufinancuje Žilinský samosprávny kraj. Dopravca rád predĺži túto linku aj do poľského Chochołowa, ale iba za podmienky, že samospráva sa bude naďalej podieľať na jej financovaní. Pri súčasnej legislatíve to nie je možné.“

Otvorený list s požiadavkou podpory myšlienky zavedenia cezhraničných spojov dostali aj hornooravskí starostovia. Žiadatelia v ňom argumentujú možnosťou zlepšenia podmienok na rozvoj cestovného ruchu na oboch stranách, ale aj znížením nezamestnanosti.

„Veľa obyvateľov Slovenska je nezamestnaných, pričom vhodné zamestnanie by našli v poľských obciach, najmä počas turistickej sezóny. Platí to aj opačne. Veľa poľských turistov by rado cestovalo na Slovensko inak ako autom,“ píšu v otvorenom liste.

Starostovia zoskupení v Združení miest a obcí horná Orava sa zhodli, že sa nebudú k listu vyjadrovať každý samostatne. Spoločne poslali podporné stanovisko na zriadenie cezhraničných spojov.

Ministerstvá sa tomu nebránia

Podľa aktivistov poľské ministerstvo dopravy myšlienku podporuje. „Poľsko-slovenská spolupráca umožní dohodnúť, aké nevyhnutné dodatky vo vnútroštátnych právnych predpisoch oboch krajín je potrebné upraviť, aby boli zahrnuté v dvojstrannej medzinárodnej dohode, ktoré ustanoví podrobné pravidlá pre cezhraničnú verejnú dopravu osôb,“ informovalo mediálne oddelenie poľského Ministerstva infraštruktúry a výstavby.

Začiatkom novembra sa otázkou zaoberala slovensko-poľská skupina aj na pôde slovenského ministerstva dopravy.

„Uvedený typ dopravy je možné v súčasnosti vykonávať, ide o medzinárodné pravidelné autobusové linky schvaľované Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR,“ uviedli v stanovisku pracovníci Oddelenia pre komunikáciu s médiami a verejnosťou. „Ministerstvo privíta každú ponuku na prevádzku autobusovej linky a je pripravené na základe žiadosti a po splnení zákonných podmienok vydať povolenie pre danú medzinárodnú pravidelnú autobusovú linku.“

Posledné slovo má župa

Ak chce dopravca urobiť z medzinárodného spoja vnútroštátny, musí sa s požiadavkou obrátiť na župu, v našom prípade Žilinský samosprávny kraj. Ten žiadosti na takéto spoje zo strany cestujúcich či obcí zatiaľ neeviduje.

„Na strane Žilinského kraja existuje spojenie pravidelnej autobusovej dopravy od štátnej hranice z obce Suchá Hora,“ povedala krajská hovorkyňa Lenka Záteková. „Autobusové spoje na poľskej strane však zastavujú len priamo v obci Chocholow bez zachádzky na štátnu hranicu. Autobusy z poľskej strany tak nemôžu nadväzovať na slovenské. Bez toho, aby poľská strana zabezpečila dopravnú obsluhu zastávky na ich strane štátnej hranice, toto miesto nemôže byť nadväzným alebo prestupným miestom verejnej dopravy.“

Podľa hovorkyne samosprávny kraj nemôže uzatvoriť zmluvu o službách vo verejnom záujme na diaľkovú dopravu a dopravu na komerčné miestne rekreačné a turistické prepravy. Neumožňuje to súčasná slovenská legislatíva. Zákon o cestnej premávke však umožňuje objednávateľovi objednať vo verejnom záujme dopravné služby v rozsahu potrebnom na zabezpečenie dopravnej obslužnosti územia, ak táto nie je dostatočne zabezpečená dopravcami na komerčnom základe ani železničnou dopravou.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Balvany sú pre most dočasným riešením 874
  2. Starosta reagoval na výzvu Fica, popisuje korupciu pri výstavbe ciest 654
  3. Policajtov trápila najmä mládež. Bavila sa až príliš 313
  4. Hladina rieky Oravy prudko kolíše. Čo s tým? 257
  5. Leštiny s Babínom ponúkli hokejovú prestrelku 253
  6. Zákamenné už bude hrať na novom ihrisku 232
  7. Uspeli až na tretí raz, postavia zberný dvor 225
  8. Jesenný líder zo Zubrohlavy stratil vedúcu priečku Foto 196
  9. Derby v Nižnej rozhodol žolík z lavičky Foto 142
  10. Dolný Kubín zaskočil druhé Oravské Veselé Foto 121

Najčítanejšie správy

Orava

Balvany sú pre most dočasným riešením

Desiatky rokov staré mosty v dedine by potrebovali generálku. Ako prvý príde na rad zrejme most na ceste do Sihelného.

Starosta reagoval na výzvu Fica, popisuje korupciu pri výstavbe ciest

Starosta Mútneho Marián Murín zareagoval na výzvu premiéra a napísal list, v ktorom poukazuje na predraženú výstavbu ciest.

Policajtov trápila najmä mládež. Bavila sa až príliš

Počet priestupkov, ktoré rieši trstenská mestská polícia, klesá. Nižšia je aj výsledná suma za pokuty, ktoré policajti vybrali od ľudí.

Hladina rieky Oravy prudko kolíše. Čo s tým?

Správca toku a tí, ktorí ho využívajú sa dohodli na regulácii vodného toku.

Leštiny s Babínom ponúkli hokejovú prestrelku

Hneď na úvod jari v siedmej lige sa z posledného miesta odlepilo Istebné.

Blízke regióny

V drese Sparty prekonal Casillasa, po jari ukončí úspešnú kariéru

S najpopulárnejšou hrou na svete začal v ôsmich rokoch pod vedením trénera Pavla Homolu. Z Kysúc sa postupne vypracoval na slovenského reprezentanta, v drese popredných českých klubov si zahral najprestížnejšie súťaže sveta.

Vrtuľník letel na pomoc cyklistovi v bezvedomí

Vážne zraneného cyklistu našli náhodní okoloidúci.

Zlatíčkom Turca sa stala rozkošná ocinkova princezná

Každá mama má doma svoje zbožňované zlatíčko. My sme však v našich novinách hľadali Zlatíčko Turca. Už ho poznáme. Malí víťazi sa už tešia z cien.

VIDEO: Vlci "zobudili" Žilinu, manažér musel splniť stávku

Žilinskí hokejisti si po 11 rokoch zahrajú v semifinále play off našej najvyššej súťaže.

Môžu sa tešiť na novú cyklotrasu

Viac ako tri milióny eur budú určené na výstavbu cezhraničnej slovensko-poľskej cyklotrasy.

Všetky správy

Zrušeniu amnestií nič nebráni, odhlasovali zmenu ústavy (minúta po minúte)

Matka mŕtveho Róberta Remiáša Anna hovorí o výnimočnom dni.

Remiáš za ním cestoval hodiny. Kde sa skrýval Fegyveres

Oskar Fegyveres netušil, ako dlho sa zdrží na úteku mimo Slovenska.

Pozrite sa, ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

Deň, keď Samsung utiekol konkurencii (analýza Galaxy S8)

Obrovský displej, najvýkonnejší čip, moderné technológie a veľké ambície prekonať konkurenciu o niekoľko generácií dopredu.

Je to vojna? Belgičania nechcú, aby Sagan vyhral

Pred rokom sa slávna klasika Okolo Flámska skončila sólovou jazdou Petra Sagana. Teraz jeden z najsilnejších tímov vraví, že bude Slovákovi škodiť.

Kam vyraziť