TVRDOŠÍN. Zákon o elektronickom výkone verejnej moci vstúpil do platnosti prvého novembra a zaviedol jednotný systém elektronických podaní. Krátko predtým bol čiastočne novelizovaný. Povinnosť sa však odsunula len pre právnické osoby nezapísané v obchodnom registri, napríklad občianske združenia. Ľudia i firmy tak už dnes môžu posielať žiadosti, návrhy či daňové podania cez internet a orgány verejnej moci, obce nevynímajúc, sú povinné odpovedať im a doručiť odpoveď rovnako, teda tiež elektronickou formou.
Niektorí ľahšie, iní ťažšie
V dolnooravskej obci Osádka žije v súčasnosti približne 150 ľudí. Je najmenšou obcou Oravy. Zákon o elektronickej vláde starostu Miroslava Juráka vôbec nepotešil. „Nie sme na to pripravení, veď kto by v našom postavení bol,“ hovorí. „V malých obciach živoríme. Ja robím na polovičný úväzok, moja jediná pracovníčka, ktorá musí riešiť veľa veci, tiež. Kto to bude robiť? Poriadne nám to komplikuje život. Štát nám vôbec neuľahčil fungovanie, ale presne naopak.“
Samospráva zatiaľ elektronické podanie neeviduje. Starosta dúfa, že ľudia radšej zostanú pri papierových žiadostiach.
Viaceré obce a mestá sa v minulosti zapojili do projektu Dátové centrum obcí a miest, vďaka ktorému sú vybavené potrebnou technikou. Zábiedovo dostalo cez projekt dva počítače, tri notebooky a dve tlačiarne s kopírkou a skenerom.
„Vďaka projektu vieme zabezpečiť výkon svojich pôsobností elektronicky, dokonca sme už pred 1. novembrom riešili cvičné podania,“ hovorí starosta Zábiedova Ján Banovčan.
Forma odpovede závisí od podania
Ján Banovčan, ktorý je súčasne aj predsedom Združenia miest a obcí horná Orava, vidí v novinke viacero pozitív. „Mohlo by to priniesť úsporu nákladov pre žiadateľov, úsporu času, keďže bude platiť dátum doručenia do elektronickej schránky a nebude treba čakať na doručenie poštou, ale aj šetrenie nervov, keďže ľudia nebudú musieť čakať na úradoch.“
Nie každý však môže robiť takéto podania. Žiadateľ musí mať v prvom rade občiansky preukaz s elektronickým čipom, pri vydávaní ktorého dostal aj prístupové kódy. Až s ním sa mu podarí prihlásiť na portál slovensko.sk, prostredníctvom ktorého pošle, čo potrebuje, a jeho podanie sa uloží do elektronickej schránky príslušného úradu.
Úrad je povinný poslať žiadateľovi odpoveď. Musí byť podpísaná zaručeným elektronickým podpisom alebo elektronickou pečaťou.
Povinnosť komunikovať so žiadateľmi elektronicky, ak dostanú elektronické podanie, platí pre orgány verejnej moci. Ľudia si môžu dobrovoľne vybrať, či pošlú žiadosť cez internet, alebo ju zanesú osobne v papierovej podobe. V papierovom formáte však potom dostanú aj odpoveď, takže musia aj naďalej počítať s dlhšími čakacími lehotami.
Chýbajú občianske preukazy s čítačkami
Námestovská radnica je kompletne vybavená počítačmi a softvérmi potrebnými na elektronické podania. Sú zosieťované, aby si mohli jednotlivé oddelenia posielať informácie.
„Až čas ukáže, ako bude e-government fungovať v praxi,“ hovorí prednosta mestského úradu Milan Rentka. „Mladí to určite budú využívať, pretože je to pohodlnejšie, no starší radšej vybavujú veci osobne. Cieľ je dobrý, konanie na úrade by sa malo pre ľudí zjednodušiť, všetky inštitúcie by mali byť prepojené, aby už žiadateľ nemusel chodiť po štyroch úradoch, ale všetko by mal vybaviť z domu cez počítač. No že to tak nebude fungovať hneď, potvrdzujú skúsenosti z vyspelých krajín, kde s e-governmentom začali skôr. Neznamená to však, že sa do elektronizácie nemáme pustiť.“
Ani Ján Banovčan neráta s tým, že by sa už v týchto dňoch začali zapĺňať elektronické schránky obcí či iných úradov. „Nielen s ohľadom na počítačovú gramotnosť, ale najmä pre nízky počet vydaných občianskych preukazov s čipom a súčasným pridelením prístupových kódov. Perspektívne by to však mohlo byť prínosom pre obe strany.“