ORAVSKÝ PODZÁMOK. „Čo nie je privarené, zlodeji ukradnú,“ takto zhodnotil situáciu na cestách Jozef Oršuliak, riaditeľ Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja, závod Orava. „Každý rok nám spôsobujú veľké škody.“
Zlodeji v akcii
Dlhoprstí sa predviedli aj na nedávno zrekonštruovanom úseku cesty cez Príslop. Dôležitou súčasťou opravy je až 400 metrov dlhé odvodnenie, pretože cesta sa zosúvala kvôli podmáčaniu.
„Odvod vody popri vozovke a popod ňu zabezpečí, aby sa nedostávala do podložia a nespôsobovala zosuv,“ povedal počas prác Milan Puchoň zo Slovenskej správy ciest (SSC) Žilina. Netušil, že pár týždňov po ukončení stavby zlodeji začnú rigol rozoberať.
„Neznámy páchateľ poškodil dláždený cestný rigol v dĺžke 27 metrov,“ povedala Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest. Priama škoda nie je vysoká. Odhadla ju na približne sto eur. „Oprava bude zaradená do výkonov bežnej údržby v nasledujúcom období.“
Cestári musia špekulovať
„Prídlažbu stačí jednoducho vypáčiť krompáčom,“ povedal Jozef Oršuliak. „Zlodej si ju pripraví do kríkov. Naloží a odvezie naraz.“
Bohuš Bušo sa čuduje, prečo nie je poriadne zaliata betónom. „Zlodeji majú ľahkú prácu. V noci počuť prichádzajúce auto od Oravského Podzámku už zďaleka. Robí to partia. Jeden stojí dole, druhý hore. Dajú si vedieť telefónom. Na prevoz nevyužívajú vozík, pretože to je nápadné. Dodávka alebo džíp odvezie poľahky pol tony.“ Vie aj kde treba hľadať vinníka. „Určite to je niekto miestny. Teraz to má v humne. Na jar ich dá do záhrady alebo na terasu.“
Správcovia ciest hľadajú možnosti, ako majetok ochrániť. „Kradnú mreže, poklopy kanálov, dopravné značky a dokonca aj zvodidlá,“ povedal Jozef Oršuliak. „Mreže a poklopy privárame. No potom ich pri snahe o vylomenie poškodia. Preto musíme stále špekulovať, aký materiál použiť, aby nelákal zlodejov. Niekedy nám až rozum ostáva stáť, čo všetko sa niekomu zíde.“