DOLNÝ KUBÍN. Ak sa vám niečo nepáči a chcete podať sťažnosť alebo podnet na mestský úrad, podpíšte sa. Radnica sa anonymnými podnetmi nezaoberá.
Výrazný nárast sťažností
Minulý rok zaregistrovali na mestskom úrade rekordný počet sťažností. V roku 2014 ich bolo sedem. V roku 2015 sa ich počet zvýšil viac ako dvojnásobne. Úrad hlavného kontrolóra sa musel zaoberať až osemnástimi.
Najviac sa týkalo občianskeho spolunažívania. Tri postúpili na vybavenie kompetentným orgánom, pretože vykazovali znaky spáchania priestupku. Jednu prebral Spoločný stavebný úrad z dôvodu vykonania Štátneho stavebného dozoru. Posledné podanie vrátili podávateľovi.
Kto urobil chybu?
Štyri sťažnosti sa týkali nesprávneho úradného postupu. Bola medzi nim aj kuriozita. „Majiteľ garáže sa sťažoval na neplnenie pracovných povinností zamestnancami bývalého MNV v roku 1977 pri zasielaní dokumentov pri určovaní súpisných čísel novovytvorených garáží,“ povedal hlavný kontrolór Peter Florek.
„Pred štyridsiatimi rokmi som postavil garáž a až teraz som z výpisu listu vlastníctva zistil, že mám pozemok, ale nie je tam žiadna stavba,“ povedal 75-ročný Miroslav Gregáň. Snažil sa vybaviť dodatočnú kolaudáciu, ktorá by ho stála 30 eur. Nepochodil.
„Prešetrením sa zistilo, že mesto neeviduje vo svojom archíve kolaudačné rozhodnutie na garáž ani jej súpisné číslo,“ povedal Peter Florek. „Nevedel to dokázať ani sťažovateľ.“
Miroslav Gregáň preto dostal zamietavú odpoveď. „Vraj som na vine, mám čiernu stavbu a musím urobiť normálnu kolaudáciu. Ale k nej potrebujem stavebné povolenie, zameranie pozemku, správu elektrikárov a musím urobiť ďalšie veci, ktoré ma vyjdú na viac ako 300 eur. Nemám na to. Najskôr si musím našetriť. Vždy to tak končí. Úradníci sú nevinní, za všetko môže len občan.“
Anonymami sa nezaoberajú
Traja ľudia sa sťažovali na pracovníka mestského úradu. Jedna vec sa týkala neposkytnutia informácií od zamestnanca Spoločného stavebného úradu. Podanie bolo opodstatnené. Druhú stiahol sťažovateľ, tretia, týkajúca sa neoprávneného postúpenie podania na Obvodný úrad Dolný Kubín, bola tiež neopodstatnená.
Rovnaký počet ľudí poukázal na nečinnosť úradov. V prvom prípade išlo o zničenú miestnu komunikáciu na ulici Radlinského. „Sťažnosť sme odložili z dôvodu neposkytnutia spolupráce sťažovateľa,“ povedal hlavný kontrolór.
Neopodstatnená bola sťažnosť na zlý stav cesty na ulici ČSA. Tretie podanie na nákladnú dopravu v Kňažej stiahol sťažovateľ.
Najčastejším spôsobom podania sťažnosti je elektronická forma. „Vtedy platí povinnosť pre sťažovateľa podpísať ju do piatich pracovných dní od podania,“ povedal Peter Florek. Ak to neurobí, odložia ju. Anonymné sťažnosti nevybavujú vôbec.