DOLNÝ KUBÍN. Zvodidlá spadnuté na zemi, diery veľké ako päsť, zhrdzavené železo, ktoré môžete trhať ako papier. Aj takto to vyzerá na oravských cestách. Lemujú ich aj lanové zvodidlá, ktoré montovali pred viac ako polstoročím. V katastrofálnom stave sú aj niektoré oveľa novšie a modernejšie. Dôvodom je hrdza.
Možno opravia celú cestu
Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja (SC ŽSK) sa na Orave stará o približne 450 kilometrov ciest. V tomto čísle sú zarátané nielen cesty druhej a tretej triedy, ktoré patria Žilinskej župe, ale aj rýchlostné cesty patriace Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a komunikácie prvej triedy patriace Slovenskej správe ciest.
„Pravda je, že niektoré zvodidlá už nespĺňajú parametre,“ hovorí riaditeľ oravskej správy ciest Jozef Oršuliak. „Snažíme sa to riešiť.“
Župa tento rok kúpila stroj na osádzanie zvodidiel. Čata z Martina pracuje podľa potreby v rámci celého žilinského regiónu. V Dolnom Kubíne na Mokradi aj v Žaškove vymenili 150-metrové úseky. Na ceste z Podbiela do Oravského Bieleho Potoka pribudlo tristo metrov nových zvodidiel, v Sihelnom takmer dvesto. Úsek medzi Oravským Veselým a Mútnym napriek oprave plánovanej tento rok presunuli až na budúci.
Na nehodovom úseku medzi Párnicou a Zázrivou zvodidlá každú chvíľu dokazujú, že ich treba. Po viacerých nehodách sú povykrúcané. Keby tam neboli, autá by často končili v studenej Zázrivke. Aj tam by potrebovali výmenu.
„Vieme o tom, ale na úsek Žilina, Terchová, Zázrivá, Párnica sa pripravuje medzinárodný slovensko-poľský projekt, v rámci ktorého by mali vymeniť zvodidlá aj živičné povrchy,“ hovorí riaditeľ.
Nejasná odpoveď správy ciest
Najhorší, až kritický stav cestných zvodidiel majú cesty 1. triedy. Svoju funkciu by vôbec nesplnili na niektorých vyslovene nebezpečných miestach. Patrí medzi ne viac ako 50 metrov hlboký zráz pri bývalom smetisku v Širokej, či za Dolným Kubínom pri lavici do Bzín, kde sú úplne spadnuté na zemi. Auto smerujúce do rieky Oravy by určite nezastavili.
Podobných miest je viac. Patria Slovenskej správe ciest. Snažili sme sa zistiť termíny opravy. V odpovedi hovorkyne SSC Zuzany Hromcovej sa píše, že sú si vedomí súčasného nelichotivého stavu. „Počet úsekov nevyhnutných na výmenu cestných zvodidiel každoročne pribúda. Postupnosť realizácie výmeny vyplýva z ich aktuálneho stavebno-technic-kého stavu, dopravného významu daného úseku a hlavne od výšky každoročne prideľovaných finančných prostriedkov na bežnú údržbu a opravy ciest I. triedy.“
Priznala, že v súčasnosti nevedia odhadnúť termín ani postupnosť realizácie výmeny, pretože aj v priebehu roka môže byť rozpočtovým opatrením ministerstva upravená výška účelovo viazaných peňazí na bežnú údržbu a opravy ciest.
„Nevieme presnú výšku a prerozdelenie prideľovaných finančných prostriedkov na budúci rok, respektíve ďalšie roky. Našou snahou je uskutočniť výmenu cestných zvodidiel v čo najkratšom čase.“
Pátrali sme aj po zachovalých zvodidlách, ktoré demontovali pred rokom pri rekonštrukcii obchvatu Dolného Kubína. S otázkou, prečo ich nevyužili na poškodené úseky hlavného ťahu Oravou, sme sa obrátili na Jozefa Oršuliaka.
„Časť z nich pridelili nášmu závodu. Prerozdelili sme ich Orave a Liptovu. Následne sme ich zabudovali podľa potreby a priorít v rámci kraja na cesty nižších kategórií, pretože zvodidlá, ktoré majú po životnosti a sú v dobrom stave, nie je možné následne osádzať pri cestách medzinárodného významu.“