ORAVA. Povinnosti vyplývajúce z nového zákona o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave začnú platiť od 1. novembra. Autoškoly na ich splnenie musia vynaložiť tisíce eur, stovky eur bude stáť mesačná prevádzka systému. Zaplatia ich absolventi kurzov.
Ministerstvo dopravy si od tohto kroku sľubuje zlepšenie kvality kurzov, zánik nepoctivých autoškôl, ktoré nedodržiavajú učebné osnovy a úroveň ich výcviku je nízka.
Zodpovednosti nenaučia
V Dolnom Kubíne vyjde vodičský preukaz na osobné auto na 450 eur. Ján Beňuš odhadol novú cenu po splnení všetkých požiadaviek zákona na 550 eur.
„Budeme musieť mať GPS nielen v autách, ale aj v učebniach. Za každý signál, ktorý zariadenie vyšle na začiatku a na konci hodiny budeme musieť platiť. Mesačne ma to vyjde na približne desať eur v každej učebni aj vozidle, celkovo okolo 300 eur mesačne. K tomu treba čipové karty a pracovníka, ktorý ich bude nastavovať. Je to vyťahovanie peňazí.“ Podľa neho autoškoly, ktoré robili poctivo, budú robiť rovnako. „Nič okrem zvýšených nákladov sa meniť nebude.“
Podobný názor má Daniel Bôžek z Trstenej. Rovnaký kurz u neho stojí 400 eur. „Možno zdvihnem cenu až na šesťsto eur.“
Uznáva, že sa zrovnajú podmienky pre všetky autoškoly. Vadia mu sankcie pre inštruktorov. „Za porušenie povinnosti zaplatí nielen pokutu, ale do pol roka musí absolvovať kurz. Ak nie, príde o vodičský preukaz.“
Bôžek sa obáva zvýšených nákladov na povinné vlastné cvičné plochy. „Obetoval som tejto práci tridsať rokov. Štát chce mať dobrých vodičov, ale čo pre to urobil? Všetko hádže na krk nám. Musíme sa ľuďom prispôsobovať, premávka je veľká, bláznov na ceste veľa. Mladí sú mimo reality. Nie je problém, že nevedia viesť auto. Naučíme ich to. Ale zodpovednosti ich nemám kedy učiť.“
Práve skupina vodičov do 25 rokov sa podieľa na takmer štvrtine dopravných nehôd.
Ako bude systém fungovať?
GPS zariadenia vo vozidlách budú sledovať každú jazdu, jej dĺžku a trasu. Cieľom je nielen sledovať dodržanie času, ale aj absolvovanie predpísaných úloh, ako je jazda po diaľnici či v premávke so semaformi.
Okrem toho musia mať autoškoly po novom povinné stále kancelárie aj s otváracími hodinami. Pre malé, ktoré si prenajímajú priestory na niekoľko hodín týždenne na prednášanie povinnej teórie o cestnej premávke, to bude pravdepodobne problém.
Ceny kurzov sú rôzne. Vo väčších mestách spravidla drahšie. V Žiline a Martine sa približujú už teraz ku šesťsto eurám. U Alojza Bodoríka v Námestove zaplatíte 420 eur. „Predtým sme mali cenu 330 eur. Uvidíme, či toto zvýšenie pokryje vyššie náklady.“
Má vlastný trenažér aj cvičnú plochu. Obáva sa fungovania systému. Dáta sa budú sústreďovať v centrále kvôli kontrole. „Obávam sa, či systém nebude poruchový. Ak sa pokazí, nemôžem jazdiť ani učiť. Čo urobím, ak prestane fungovať v polovici prednášky či jazdy? Mám poslať žiakov domov?“
Neustále poplatky
Vladimír Urban z Dolného Kubína vníma novelu zákona veľmi negatívne. „Čo to vylepší? Ako sa zníži nehodovosť? Nijako.“ Proti GPS v autách nemá námietky. „Nech si kto chce pozerá, kadiaľ jazdíme. Ale v učebniach? Ako budú na hodiny chodiť ľudia, ktorí pracujú na zmeny? Budem sa jednému, dvom musieť osobitne venovať v inom čase. Kurz je vo veľkej miere o učení doma.“
V prípade nesplnenia podmienok, autoškola nebude môcť ukončiť kurz. Výhrady má Vladimír Urban k neustálym zmenám.
„Najskôr sme si museli kúpiť drahé trenažéry, teraz musíme mať cvičné plochy. Povinné vysielačky mám v kúte. Ani raz som ich nepoužil a nikto to ani nesledoval. Každú chvíľu sa musíme preregistrovať. Už som to robil šesťkrát a stále som platil kolky. Prečo? Lebo si to niekto vymyslel. Stále len plať, plať, plať. Že sa nehanbia takto cicať peniaze.“
Podľa neho sú absurdné požiadavky kontrolórov. „Pri kontrole mi vytkli to, že nemám písmená na dverách auta také veľké, ako určuje zákon. No komu to ako pomôže alebo poškodí, keď mám iný rozmer písmen? Je to normálne? Našťastie som už dôchodca. Ak ma nahnevajú, zavriem dvere a bude pokoj.“